En liten kattpresentation.

Har ju redan tidigare i bloggen visat mina två katter Nyx och Hex, men tänkte ge er en lite längre presentation av de tu.

Nyx och Hex kommer från samma kull, så de är biologiska systrar.
Men från början var det bara Nyx som var min.
Hex tillhörde först min exsambo D, han skaffade henne innan vi blev ihop.
Vi flyttade sedan ihop etc etc så katterna fäste sig enormt vid varandra.

När vi gjorde slut så diskuterade vi både länge och väl hur vi skulle göra med de två små charmtrollen, om vi skulle behålla varsin kisse eller vem som skulle ta hand om de båda.
Det kändes inte rätt att dela på två så goda vänner så jag bestämde att om D inte ville ha mig så ville han inte heller ha våra katter och tog sonika med dem till mitt nya place.
Något som jag är väldigt glad över, då de fick mig att känna mig betydligt mindre ensam och övergiven den första tiden.

Iallafall, det där var missarnas bakgrund.



Nyx, även kallad Nyxan eller Grisen (på grund av hennes extremt rosa nos som ni ser här på bilden) är en liten tjej vars största intressen är att ligga i handfatet och titta på när matte duschar, sova uppe på hatthyllan, hoppa upp på bokhyllan och sova där en stund för att sedan gnälla för att hon inte vågar hoppa ner själv.

Hon tycker även om att vara utomhus och vill då helst springa så långt bort hon kan och gömma sig under bilar.
Men hon är duktig och kommer när man visslar... om man gör det tillräckligt länge.
Väl inomhus är hon den "lugna" kissen och det är uppenbart att det är Hex som är bossen.
Nyx äter inte förrän Hex är klar, till exempel.
Tittar man på TV eller sitter här vid datorn så vill hon gärna kela och mysa, helst så nära ansiktet som möjligt (se bild)

Hon är även den som väcker mig på morgonen, då hon sätter sig på mig och "buffar" mig i ansiktet och tycker att jag ska gå upp och mata.




Hex, även kallad Hexan eller Tjockkissen (vilken inte längre stämmer, hon är inte tjock längre!) är en mycket dominant katt.
Hennes främsta intressen är att titta förebrående på mig för att jag inte kastar små bollar åt henne, krypa in i plastpåsar, smygäta min mat, ligga och sova på min huvudkudde, riva sönder mitt sofföverdrag, sitta på diskbänken och titta på när matte diskar samt att bli kliad på magen.
Hon är dessutom kär i min vän Johan.
I övrigt är hon inte sådär jättekelig av sig, förutom när det är läggdags.
Då vill hon gärna bli kelad med.

När vi är ute så är hon den duktiga kissen som mycket sällan går utanför trädgårdens gränser.
Hon tycker heller inte om att vara ute ensam, då kommer hon hellre in och lägger sig på soffbordet.
I det Olsson-ska hushållet är det Hex som bestämmer.
Om man så tar ett steg i riktning mot köket så springer hon genast till matskålen i hopp om att få mat (för trehundrade gången samma dag).
Hon får aldrig nog verkar det som.

Det är även oftast hon som tar initiativet till alla lekar kissarna sysslar med, "springa runt-runt i lägenheten" och "brottas med syrran"-lekarna är de som är mest populära.
Det är roligt att lukta på (och äta) mattes blommor.


Båda två är väldigt duktiga på att öppna skåpsluckor och garderobsdörrar och därför vet man aldrig riktigt var de finns.
De kan till och med öppna den nedersta lådan i min byrå och speciellt Nyx tycker om att ligga där och sova.



I ärlighetens namn så vet jag inte vad jag hade gjort utan de här små flickorna, jag hade förmodligen inte ens överlevt den första veckan här i den "nya" lägenheten.
De är underbara!
Och om man vill ha mig så får man ta att de följer med i paketet.

För hur kan man motstå detta?











Kommentarer
Postat av: Helena

Åååh så söta! Vilka härliga bilder!

2009-09-14 @ 16:00:39
URL: http://marschs.blogg.se/
Postat av: Maria

De är underbara!!

Mina bäjbisar!

2009-09-14 @ 16:39:48
URL: http://marialy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback