Angående tågkaos.

Ja, vi bor i Sverige.
Det har inträffat snöfall här. (när jag var barn till exempel!)
Och visst, snön gör att det blir svårframkomligt på sina ställen
- a little here, a little there a little almost everywhere!

Men jag tror inte att det är just själva snön som är boven i detta drama utan snarare det faktum att vi i Sverige har utvecklat ett infrastrukturssystem (är det ett ord? Inte? Nåväl, nu är det det) som inte längre klarar av en vanlig vinter med snöfall och kyla under -5 grader Celcius.

När jag var barn var det ofta snö. Mycket snö. Kallt var det också.
Jag kan mycket väl tänka mig att tågen var försenade då också (har inte kollat detta, undrar om det finns någon slags statistik för SJ's förseningar 10-20-30 år tillbaka?), men blev det verkligen samma ramaskri då som nu?
Det känns som att folk kanske hade lite mer överseende då - eller?
(Ni som var med på "den gamla goda tiden" och åkte mycket tåg, ni får gärna berätta.
Själv var jag ju bara ett par äpplen hög, tror inte jag åkte så mycket tåg.)


Det är som att det helt plötsligt en dag var någon som bestämt sade:
-Nä! På vintern ska det inte vara någon snö och inga minusgrader så därför ska vi nu inte försöka vidareutveckla vår infrastruktur så att den klarar av sådana där förhållanden (för det har jag bestämt!), med en fyraårings mentala kapacitet.

Så som sagt.
Välkommen till Sverige.
Det snöar här.
Now, let's frickin' acknowledge that, infrastruktursministern and start doing something about it!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback