SRF 2010 = de rikas festivalsemester?

Det är inte utan att man börjar fundera över hur Sweden Rock Festival, som jag sedan 2003 kallat paradiset på jorden, tänker när de gång på gång - år efter år höjer sina biljettpriser.
Visst, jag fattar att det ekonomiska klimatet inte är detsamma idag 2010 som 2003.
jag är inte dum i huvudet

Men seriöst.
Det har varit höjningar VARENDA år nu hur länge som helst, jag blir så trött!
När en 4-dagars kostar 100:- mer än en 3dagars är det nåt som inte är helt OK.
Speciellt inte när de båda kostar över 2000:-

För en ordinarie 4-dagars pröjsar du nu 2390:- + 30:- i förköpsavgift.
En ordinarie 3-dagars kostar 2290:- + 30:- förköpsavgift.
Kom inte och säg att jag skulle passat på att köpa mig biljetter när de var rabatterade.
Man ska fan inte behöva köpa en biljett för 2000:- (som redan det är F Ö R dyrt) när det i princip inte har släppts några band alls, för att få en biljett för ett överkomligt pris.
(och jag använder termen överkomligt J Ä V L I G T löst)
Snacka om att köpa grisen i säcken.

Jag har i alla år öst beröm och kärlek över SRF, men nu är måttet rågat.
Som student har man inte råd med en festival där E N B A R T biljetten kostar 2500:-
(Gris)camping kostar 450:-, vill man ha annat boende blir det oftast Ä N N U dyrare.
Parkering 150:-
Mat/alkoholförtäring under festivalen går ju lätt på 1000:-
Sen kanske man vill köpa nån merch (sällan men hey, man vet aldrig) så släng på 500:- där då.
Summa: ca 4100:-

För 4100:- kan jag:

alternativ 1:
Betala hyran samt köpa mat för ca 3 veckor

alternativ 2:
Köpa en jävla massa skor/cd/kläder

alternativ 3:
Köpa biljett till Sonisphere (925:-), biljett till Peace & Love (1645:-, då ingår camping), biljett till Muskelrock (490:-) och har ändå 1000:- kvar, så då behöver man bara lägga till 500:- om man skulle vilja åka på Rockweekend också.
Visst, nu kan man ju argumentera att jag inte har räknat med alla omkostnader på dessa festivaler så som jag gjort på SRF. Men so what.
För priset av (bara) 1 SRFbiljett kan jag i princip köpa biljetter till Sonisphere och P&L.
Eller Sonisphere och Rockweekend.
Eller egentligen alla kombinationer utom just P&L och Rockweekend.

Alternativ 4: åka på en jävla sista minuten resa till ett varmt land.

Alternativ 3 ser jävligt lockande ut, just nu.


Banden SRF spottat ur sig håller än sålänge inte hög Maria-klass.
Det är kanske 3 eller 4 band jag verkligen VERKLIGEN vill se, och visst, så blir det ibland.
Jag ber inte om AC/DC, Iron Maiden eller andra MEGABAND för att gottgöra det höjda priset.
Jag vill ha bra band som JAG VILL SE, som jag aldrig sett eller som sällan kommer till Sverige.
Hade gärna sett Nightwish med Anette, då jag inte sett dem förut.
Lacuna Coil, Danger Danger, SIXX AM och Boston (bland andra) hade varit mycket trevligt till exempel.


Jag blir så trött.



Kommentarer
Postat av: Caligula

Ave Maria! Jag håller med dig till 100% och skulle inte kunna säga det bättre själv (om jag får byta önskeband bara)! P&L har de senaste åren hållit en MYCKET högre klass än SRF! Dessutom är det en festival med ett budskap medan SRF tyvärr utvecklats till en krank pengamaskin! Dessutom tycks de själva inte veta vad de ska boka! Det är kanske inte omöjligt att de smäller till med Metallica, Ozzy, Guns n Roses eller Bon Jovi? Men risken är nog större att de med förväntningar biter i gräset...!



V.d.g. mina egna önskeband har mina tre högsta de senaste 5-6 åren varit Therion, Tiamat och My Dying Bride. Dessa får man åka till Tyskland eller Belgien för att se i sommar. Men inte ens om de kommit till SRF hade festivalen varit värd priset.

2010-01-19 @ 20:11:55
URL: http://www.blogger.com/home
Postat av: Caligula

Kunde inte sagt det bättre själv (bortsett från önskebanden, haha)! P&L har de senaste åren hållit en mycket högre klass än SRF! Och står dessutom för något bra, medan SRF tyvärr utvecklats till en k(r)ass pengamaskin! Det är väl inte omöjligt att de helt plötsligt smäller till med Metallica, Guns n Roses, Ozzy eller Bon Jovi. Men risken är väl större att de som köpt "billiga" biljetter bitit i gräset...



Mina tre största önskeband de senaste 5-6 åren (fråga boardarna!) har varit Therion, Tiamat och My Dying Bride. Dessa får jag åka till Tyskland eller Belgien för att se i sommar. Och det gör jag så gärna. SRF är knappast den enda gemytliga och trevliga festivalen, vilket de gärna försöker göra sken av! ;-D

2010-01-19 @ 20:20:53
URL: http://www.blogger.com/home
Postat av: Caligula

Förlåt att det blev dubbelt, trodde inte första kom fram, haha! ;-D

2010-01-19 @ 20:22:28
URL: http://www.blogger.com/home
Postat av: Maria

Haha, oj, det var ord och inga visor, Martin!

och inte mindre än TVÅ gånger till och med!



Hade gärna sett dina önskeband också!!!

2010-01-19 @ 20:44:44
URL: http://marialy.blogg.se/
Postat av: Caligula

Danger Danger kommer väl till Rockweekend? Nightwish och Lacuna Coil skulle jag gärna se! :-)

2010-01-19 @ 22:54:29
URL: http://www.blogger.com/home

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback