Ca 400 000.

Ja, så många var de.
Människorna som genom att rösta på Sverigedemokraterna faktiskt sade att "Näe, alla människor är inte lika värda!" och därmed säger att screw de mänskliga rättigheterna.

De mänskliga rättigheterna anses vara universella, vilket innebär att de gäller över hela världen, oavsett land, kultur eller andra omständigheter. De gäller för var och en, oavsett etnisk tillhörighet, hudfärg, kön, språk, religion, sexuell läggning, politisk uppfattning eller social ställning. De slår också fast att alla människor är födda fria, är lika i värde och har samma rättigheter.


Deklarationen om människans och medborgarens rättigheter,
antagen av Frankrikes nationalförsamling 1789



400 000 stolta svenskar som alltså öppet (eller näe, många av dem står säkert inte för det om man skulle fråga) säger att de är mer värda än Achmed från Irak.

Man stöter på patrull när man på Facebook nu uttrycker sin ilska över att 400 000 människor i Sverige rent ut sagt är inhumana, man får meningar som "Men vi har faktiskt demokrati i Sverige och då ska alla få rösta som de vill!!" slängda i ansiktet.
Så därför tänker jag nu klippa och klistra in ett inlägg jag skrev som svar på FB igår kväll, angående just det här.

Självklart är folkets röster viktiga, men att rösta på partier som inte tycker att alla människor är lika värda, klingar inte det lite otäckt?

Tänk om det hade varit så att det inte varit invandrare som var målet för diskrimineringen, eller HBT-människor för den delen, utan KVINNOR.
Att vi kvinnor inte är värda lika mycket som männen, att vi inte ska få samma rättigheter.
Hade det varit annorlunda då?
Vi är ju alla människor, kvinna som man som svensk som invandrare som straight som gay som rik som fattig.

Det är inte så himla längesen kvinnor inte var värda speciellt mycket förresten, sett ur samhällets åsyn.
Vi fick inte rösta, vi skulle inte ha möjlighet att tjäna egna pengar och vi var ständigt underställda våra män (antingen våra fäder eller våra makar).


Nå, hade det sett annorlunda ut då? Hade folket gjort mer för att aktivt få bort det kvinnohatande partiet?
Hade det fortfarande låtit "Alla har rätt att rösta som de vill" när partiet hade fått mandat i riksdagen och därför hade kunnat bestämma att till exempel en hel hög med arbetande kvinnor minsann inte skulle få göra det längre, de ska inte få ha samma rättighet som män?

Vad tror ni?

Ja, jag vet att det är mycket sånt här i bloggen just nu, men vad är inte en blogg till för om man inte kan skriva det man känner oavsett ämne?

Kommentarer
Postat av: Annica

Jag tycker fortfarande att folk har rät att rösta som de vill, med de sagt behöver det inte betyda att dom har rätt.

Hoppas inte du blir sur över min åsikt då inte jag blir sur eller stött av någon annans. Anser att i ett demokratiskt land så får man faktiskt rösta på vad man vill och man behöver inte gå runt med en skylt på ryggen med vad man röstat på. Jag säger inte heller att jag har något emot invandrare MEN jag tycker minsann pensionärerna ska behandlas minst lika bra! De ska inte extra beskattas osv. De bör i stället ha sänkt skatt. Och nej jag är inte rasist vilket dom som känner mig vet!!

Jag tycker dock att ALLA som sagt har rätt att rösta som de vill, jag menar det är faktiskt inte så i många länder, så ta då inte bort den friheten från Sverige. Tänk om man inte skulle få rösta på fi tex, eller socarna då hade de vart liv i luckan.

2010-09-20 @ 13:14:32
Postat av: Mary Madskills

Jag blir inte sur. Vad jag blir är besviken.

Inte nödvändigtvis på dig (för jag har ju ingen aning om vad du faktiskt har röstat på), utan på de 400 000 personer som inte tycker att alla människor är lika värda.

2010-09-20 @ 13:34:03
URL: http://marialy.blogg.se/
Postat av: Annsi

Jag åller faktiskt med Annica om att folk ska få rösta på vad de vill... Vi kommer ingenstans med att säga att de röstar fel eller genom att säga att de inte får tycka som de gör.



Det är mycket bättre att folk faktiskt tycker öppet (i form av röstning i detta fall) än att de ska behöva starta grupper i smyg. Då är det för det första mycket svårare att nå ut till dessa människor som faktiskt med eller utan vårat tycke har en åsikt men vet vi om den kan vi göra någonting åt den.



För det andra så är människor som ogillar andra människor och inte vill dem väl rädda. De har inte den kunskapen som behövs för att kunna öppna armarna för alla då de tror att de själva ska bli skadade.



Så alla vi som INTE röstade på SD. Det är vi som har makten att faktiskt ge dessa människor kunskap så de slipper vara rädda.

2010-09-20 @ 16:07:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback