Really Sweden Rock? Really?

Alla ni som känner mig vet hur mycket jag älskar Sweden Rock Festival och att jag alltid höjer festivalen samt de bakom den till skyarna.
Men nu är det en sak som kommit fram som gör mig så himla ledsen.

Tydligen är det så att de som behöver personlig assistans/ledsagare, dvs rullstolsburna, blinda eller de som på annat sätt är handikappade, måste betala biljetter själva till sina assistenter, ur egen ficka.
Detta belopp betalas kanske sen tillbaka utav någon form av assistanskassa, men vårdtagaren måste fortfarande ligga ute med minst 2500:- eller mer, beroende på hur många assistenter vårdtagaren behöver under festivalen.
Oftast mer, eftersom en assistent inte kan vara på jobbet 24 timmar om dygnet i fyra eller fem dagar, alltså behövs det iallafall TVÅ assistenter.

Jag har en bekant som är i behov av minst två assistenter, han ska då alltså ligga ute med typ 10.000:- innan han eventuellt får pengar tillbaka av assistanskassan, om det finns några pengar kvar så alltså.
Kan inte tänka mig att man som handikappad har det sådär superfett med cash så att man bara kan strö det omkring sig.

Många andra stora festivaler runt om i både Sverige och Europa har en policy som säger att ledsagare/assistenter går in gratis, då de inte är där för nöjes skull utan för att kunna sköta sitt jobb.
Vara vårdtagarens armar och ben.
(jag vet inte hur det är med er, men jag betalar inte en extrabiljett för mina armar och ben, som någon väldigt smart sa på boarden)

Så det som gör mig så vansinnigt förbannad är att en så stor vinstdrivande festival som Sweden Rock inte kan ha samma policy som andra, mindre vinstkraftiga festivaler och helt enkelt låta de som redan ha det svårt få det lite lättare att gå på festival.
De sa något om att det fuskas mycket, men det har de hittat en lösning på att förhindra nu.
Man måste fylla i blanketter och skicka in och granskas och fan och hans moster.
Helt okej procedur, det klagar jag inte på.

Men om fusket nu har förhindrats, varför kan de då inte bjussa det förmodligen inte så stora antal människor som är där för att arbeta och hjälpa handikappade på en biljett?
Det kanske handlar om 100 personer utav 33.000.

Really, Sweden Rock. Really?

Man kanske skulle starta Facebook-revolution i ärendet?
För såhär kan det ju inte hålla på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback