Att vara kvinna.

Jag älskar att vara kvinna, trots att jag en gång i månaden lider av fruktansvärd mensvärk och trots att medelåldersmän många gånger talar nedlåtande till mig och klappar mig på huvudet med sitt "lilla gumman, bry inte ditt söta lilla huvud".
Och även man ännu inte nått upp till en 100% jämlikhet i Sverige så är jag glad för att jag är en kvinna som bor just här.

För här har jag rätt att gå i skola, att arbeta, rätt till sjukvård (även om den i vissa fall är bristfällig så har jag rätten att få den).
Jag får tjäna egna pengar, får klä mig hur jag vill (nåja... nästan hur jag vill. Vill jag ha kort kjol och urringad topp så finns risken att män tror att jag då ber om att bli våldtagen), jag får vara mammaledig när jag fött barn.

Hursomhelst, det jag vill komma till är följande.
I många länder runt om i världen har kvinnorna få eller inga rättigheter alls.
De får inte gå i skolan, för det är pojkar som ska bli bildade, inte flickor.
De ska vara hemma och uppfostras som slavar.
Flickor gifts bort till äldre män vid ung ålder, flickor blir utsatta för trafficking etc etc, listan på diskriminering av flickor är lång.

Stöd Plans Flickaprojekt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback